Publicatiedatum: 20 januari 2016 - Reporter: Albert Hendriks

Auke van der Werff uit Stavoren verrast concurrentie

Friese jachtbouwer lanceert in Düsseldorf gloednieuw ruimteschip: Dutchman 52

Deze Dutchman staat nu in hal 17 op Boot Düsseldorf (www.boot.de). De boot is nog maar net klaar. De interieurfoto’s worden tijdens de bootshow gemaakt.Deze Dutchman staat nu in hal 17 op Boot Düsseldorf (www.boot.de). De boot is nog maar net klaar. De interieurfoto’s worden tijdens de bootshow gemaakt.

STAVOREN (NL) DÜSSELDORF (D) – De Sturiër motorjachten van Scheepswerf De Volharding B.V. in Stavoren verkopen nog steeds goed, maar hoe lang precies weet hellingbaas Auke van der Werff niet. Ze zijn niet goedkoop, maar wel heel mooi, veilig, degelijk en bewezen waardevast. Zijn Sturiërs zijn tamelijk tijdloos vormgegeven boten als waren het dikke BMW’s. Drie jaar lang dacht hij na over een nieuwe lijn. Het werd de Dutchman, een naam waar de Friese ondernemer in de hele wereld uit de voeten kan.

De grijszwarte boot (met afneembaar zwemplateau 15,80 m, zonder 14,99 m en 4,85 m breed) staat nu in hal 17 van Messe Düsseldorf stoer te doen. Dat had de concurrentie niet verwacht. Zaterdag 23 januari 2016 om 10.00 uur gaan de haldeuren open en kunnen 300.000 bezoekers het 1,1 miljoen euro kostende fraaie stukje staal- en interieurbouw uit Stavoren bewonderen. De stand van De Volharding staat naast een andere Nederlandse werf die weer van zich doet spreken: Succes Jachten uit Marknesse.

Design
Van der Werff: “Het nieuwe concept combineert aspecten uit de cultuur van de Nederlandse jachtbouw met iconische elementen van de huidige Sturiër jachten. Het resultaat is een elegant motorjacht dat uitblinkt door zijn krachtige uitstraling en een ongekend ruim interieur. Het jacht wordt verder gekenmerkt door een indrukwekkende nieuwe boeg, een snel en efficiënt rondspant onderwaterschip en een welgevormd achterschip. Het moderne interieur zit boordevol verfijnd vakmanschap en innovatieve technologie.”

De nieuwe Dutchman is ontwikkeld in samenwerking met ontwerpbureau Langenberg en met de maritieme architecten van Van Oossanen voor de grotere modellen, want er staan ook grotere lengtes op stapel. “Bij de grotere serie kan de romp worden voorzien van een “fast displacement hull form” wat de rompsnelheid vergroot met ca. 10% met het zelfde motorvermogen,” zegt Van der Werff. “De 10 jarige ervaring die wij hebben met de bouw van de Sturiër CS (Center Sleeper) is dan ook gebruikt voor de ontwikkeling van de nieuwe DM (Dutchman).”

Uitvoering
De DM 52 is leverbaar met drie of twee hutten. In de uitvoering met twee hutten is een dinette en kombuis beneden geplaatst met zicht naar buiten door de panoramaramen in de romp. Het jacht kan het gehele jaar worden gebruikt. Het is daarom voorzien van belangrijke zaken als vloerverwarming, goede thermische isolatie en dubbel glas in het stuurhuis.

Het schip is standaard uitgevoerd met twee motoren van 170 pk (DEUTZ DT 66 170 HP/2500 r.p.m) die in een gesloten stalen machinekamer zijn geplaatst die is ontdreund en geïsoleerd om het motorgeluid te minimaliseren. De systemen als een hydraulische installatie voor boegschroef, hekschroef, stabilizers, mast en besturing, zijn zo uitgevoerd dat er ook op één motor kan worden gevaren, zegt Van der Werff.

100% eigen bouw
De DM 52 wordt semi-custom built gebouwd, dus naar wens van de opdrachtgever, maar is in een basisuitvoering al zeer luxe en compleet. Van der Werff: “Het schip wordt van kiel tot mast compleet door de eigen werf gebouwd. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen. Onze kwaliteit, ervaring en vakmanschap die in bijna 100 jaar is opgebouwd vind je overal terug in het nieuwe jacht, tot het kleinste detail.”

Naar Scandinavië
Door zijn CE cat. A certificering en grote actieradius (tanks aan boord: diesel 2700 l, drinkwater 1100 l, vuilwater 450 l) en een kruiphoogte onder de 3,50 m is het vaargebied groot. Klanten van Van der Werff — hij heeft al drie orders op zak! — hebben Scandinavië en de Middellandse Zee op het programma staan.

De waterverplaatsing is 33 ton, het gewicht van het stalen jacht dat in Nederland zonder vaarbewijs bevaren mag worden. De diepgang is 1,40 m. De topsnelheid is 20 km per uur. Cruisen doe je bij een snelheid van rond de 16 km per uur.

Meer informatie over de jachtwerf:
www.sturieryachts.nl

Meer informatie over de jachtontwerpers:
http://www.gebr-langenberg.com/
http://www.oossanen.nl/

Informatie over jachtbouw in Nederland:
www.hollandboats.info

Informatie over recreatie en toerisme in Friesland:
www.frieslandholland.nl
www.friesemeren.eu
www.goudenfriesewouden.nl
www.ijsselmeer.frl
www.waddenzeeland.nl
www.boatcharterholland.nl
www.frieslandhollandtours.com
www.groepsuitjes.frl

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

 Een artist’s impression van de sailing Dutchman uit Stavoren.

Een artist’s impression van de sailing Dutchman uit Stavoren.